Gridiron blog

Az amerikaifutball itthon és a nagyvilágban, a napi híreken túl. Elemzések, érdekességek.

Facebook

Twitter

Legutóbbi kommentek

2010.01.12. 13:30 playcaller

Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk

Ilyen emelkedett pillanatban nehéz megszólalni. Itt van végre! Az ember keresi a szavakat, de nem nagyon találja. Igazából valószínűleg azt sem tudja, sírjon vagy nevessen kínjában.

Természetesen a kiírásról beszélek. A 2010. ÉV DIVÍZIÓ I. OSZTÁLYÚ FELNŐTT, FÉRFI AMERIKAI FOOTBALL BAJNOKSÁG VERSENYKIÍRÁSA-ról. Nem szeretek fanyalogni, így örülök neki, hogy végre megjelent valami, ez azt jelenti, lassan beindul a fociszezon itthon, még ha addig párat azért még kell aludni.

Olvastam Lacza véleményét erről a kiírásról és bár mindenben nem értek vele egyet, a kritikája nagyrészt jogos és sajnos nekem sem felhőtlen az örömöm. Nem is annyira a technikai részletek szomorítanak el, - azon már nem is idegesítem magam, - hanem hogy miről is szól ez az egész.

Ha csak a DIV I-et nézzük, a bajnokság valamikor március 20. és október 16. között zajlik le, a jelentkező csapatok száma alapján kiírt versenynaptár alapján. Minimum 4, maximum 6 alapszakasz mérkőzést biztosít a MAFSZ a csapatok részére. Gonolom mind a 17 csapat benevez. 3 csapat a felsőházba kerül, 14 az alsóházba, ott is két területi csoportra osztva. Feltételezem, a felsőházi csapatok 4 alapszaksz meccset játszanak egymás ellen, az alsóházban a 6 inkább minimum, mint maximum kéne, hogy legyen.

Ezzel el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ami elgondolkodtatott. Van-e értelme egy ilyen bonyolult rendszert (MAFSZ) felépíteni, fenntartani azért, hogy 4-8 mérkőzést (rájátszással együtt) játszon egy egyesület hivatalos keretek között. Én sokmindent megértek, hogy ez egy fiatal sportág, nincs pénz, nincs játékos, nincs edző stb., akkor viszont lehet, hogy kicsit visszább kéne lépni. Kis pénz, kis foci? Akkor legyen kisfoci. Maradjon ez, ami, azaz hobbi és amatőrsport. Hobbi és amatőr feltételekkel. Ha viszont profibbak akarunk lenni, akkor teremtsünk olyan környezetet, előremutató bajnokságot, fejlődési lehetőségekkel.

A kiírás oldalakon keresztül részletezi, milyen adminisztráció szükséges, mennyi dokumentum kell ahhoz, hogy egy játékos pályára lépjen. És mindezt 4 mérkőzésért (mondjuk a DIV II-ben valószínűleg nem lesz több alapszakasz mérkőzés várhatóan). Szerintem nonszensz. Törvényi kötelezettségek vannak, csak már kezd olyan kevés lenni a foci, hogy lassan csak a törvényeket és előírásokat látom. A félreértések elkerülése érdekében: én tudom, hogy most már sportszakági szövetség a MAFSZ, vagy micsoda, így már nagyon jogszabályosnak kell lennie mindennek, de így még inkább igaz, hogy nagyobb a füstje, mint a lángja. Több munkába kerül lassan, mint amennyi élvezetet hoz.

Biztos sokat agyaltak és dolgoztak a szövetségben a különböző bizottságok ezzel a kiírással, és ezért minden tiszteletem az övék, de nem látom, hogy ettől hogyan fejlődik a sport itthon. Összeszkábáltak egy új struktúrát a csapatok kérése alapján (dec. 4-i ülés), ami arra jó, hogy hivatalos keretek között le lehessen zavarni egy első osztályú bajnokságot, de ez a versenykiírás rengeteg sebből vérzik. Főleg a hazai futball szempontjából.

Ha jól értem, 2011-ben is ez az alsó-felsőház rendszerrel működik majd. (Azt nem láttam a kiírásban, hogy lehet-e és ha igen, hogyan lehet a felsőházba kerülni, vagy onnan kiesni.) Mindenesetre ez mintha azt jelentené, hogy ezt a rendszert konzerválni akarják. Kíváncsi leszek, hosszútávon mennyire működőképes itthon ez a rendszer.

Ne legyen igazam, de úgy érzem, sok csapatnak már most is rossz lehet a szájíze ettől a kiírástól, mégtöbbnek lesz az a szezon végén. A felsőház tagjai egymás ellen gombfociznak az alapszakaszban, nekik maximum a nemzetközi szereplés jelenthet kihívást és fejlődési lehetőséget. Az alsóházban pedig vérre menő küzdelem lesz majd az 1 továbbjutó helyért, aminek meghatározása legalábbis kérdéses, ahogy Lacza is leírta. 13 csapat pedig azzal vigasztalhatja magát maximum, ha nem 4, hanem 6 mérkőzést játszott az alapszakaszban. Persze a kieső csapat még ezzel sem nagyon. (Az osztályozóra kényszerülő gárda szinte még örülhet is a bónusz meccstapasztalatnak.) A színvonal nem biztos, hogy nőni fog ebben a rendszerben, sőt...

Ettől függetlenül optimista vagyok. Remélem jó párosításokat, mérkőzéseket fogunk majd látni ebben az évben. A csapatoknak talán több barátságos mérkőzést kéne rendezniük, hogy egész évben megmozgassák, fejlesszék játékosaikat. Ha tavasszal zajlik az alsóház alapszakasz, akkor még őszre akár egy kisebb kupát is össze lehetne hozni az akkor már bajnokságban nem szereplő csapatoknak. Mindenesetre törhetik a fejüket a csapatvezetők, milyen programot rakjanak össze a 2010-es évre a csapatuknak, úgy, hogy az még fejlődjön is.

Az biztos, hogy a csapatok nem tétlenkedhetnek, hiszen január 31-ig le kell adniuk a nevezésüket. Elő kell teremteni a szükséges papírokat és persze a pénzt is március 20-ig. Itt máris szembesülnek a Lacza által leírt problémákkal (nincs versenynaptár, nem tudnak a csapatok időpontokat foglalni, tervezni a szezonra). Szóval hajrá, hiszen, bár kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk...

11 komment

Címkék: vélemény kiírás mafsz amerikaifutball divízió1 divízió2

A bejegyzés trackback címe:

https://gridiron.blog.hu/api/trackback/id/tr221666121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

predoc 2010.01.12. 16:38:19

Nagyon jól összeszedett írás. Köszi :-)

Behemoth 2010.01.12. 21:56:34

Gratulálok a cikkhez, tetszett! Nézői szemmel a következőket tudnám mondani:
- Az MAFSZ létét gondolom inkább érzelmi, mint logikai szinten kérdőjelezted meg :-) szükség van egy erőskezű irányításra, mert ahány csapat, annyiféle.
- A felsőház egymással játszik - a Sharks - Cowboys meccsek általában nagyon jók, a nagyokat a kicsikkel összeengedni meg nem érdemes (lásd Div 3 2009.) - ez így végiggondolva nem rossz megoldás.
- Egy-egy csapat kevés meccset játszik - de összességében azért elég sok meccs lesz. Sok bíró kell.
- Kis pénz kis foci: Ahhoz, hogy biztonságos legyen, legyen mindenféle statisztika, meg ki is nézzen valahogy a dolog (pl. ha meghívsz magaddal nézőnek valakit, azt le tudd ültetni), kell ez. Igaz, lehetne valamilyen alternatív olcsó bajnokság is, viszont egy szövetség egyesületekkel tárgyal, és ahhoz, hogy egy csapat egyesület legyen, meg kell felelnie bizonyos feltételeknek. A szövetség célja pedig szerintem, hogy inkább kevés, de nagy és erős egyesület legyen - nem árt, ha a bajnokság végére még van épkézláb ember a csapatban :-)

playcaller · http://gridiron.blog.hu/ 2010.01.12. 22:28:34

@Behemoth: igazad van, nem a MAFSZ létét kérdőjelezem meg, arra szükség van. A versenykiírás kérdésében talán nem is volt elég keménykezű, mert ezt a felsőház-alsóház kombót a csapatok találták ki és szavazták meg.

Ahogy írtam a posztban, tisztában vagyok a szabályokkal, jogi elvárásokkal, stb. Inkább a jelenlegi helyzet az, ami kicsit elszomorít, pontosabban az, hogy évekre vagyunk attól, hogy magas színvonalú foci feltételei meglegyenek itthon. Nem érzem, hogy idén nagyot fogunk előre lépni. Ahogy írtam, szeretek pozitívan előre tekinteni, de már most látom, hogy ez nem lesz egy egyszerű év a csapatoknak.

Nézőként szerintem jó évünk is lehet, ahogy írod, sok meccs lesz, ez mindenképpen pozitívum. Szintén jó hír, hogy úgy látszik több bírónk is lesz.

Viszont az, hogy a három felsőházi mennyire fog izgalmas mérkőzéseket játszani egymás ellen az alapszakaszban, az nagy kérdés, hisz azok a meccsek igazából nem sok mindent döntenek el, mindhárom csapat megy külföldre is, tehát lehet, hogy nem veszik majd túl komolyan az alapszakaszt. A többi csapattal összeereszteni őket? Hát ezt nehéz eldönteni, most nem fogom.

A kis pénz kis focit inkább arra értettem, hogy nem látom, hogy a csapatoknak lenne egy megfelelően működő üzleti modellje, amiből fejleszteni tudja a csapatát, ezért lehet, hogy túl nagy ez a kabát, amit próbálgatunk pillanatnyilag. Előbb legyen foci, aztán talán lesz belőle pénz és akkor lehet sok minden (bronzmeccs, szuperdöntő, MAD program, stb). Aztán az is kiderülhet, hogy ebben nincs pénz.

De hozzá kell tennem, hogy nem vagyok hozzáértő a pénzügyi témában. Én csak a focit szeretem, azt meg látni is fogunk nemsokára megint.

playcaller · http://gridiron.blog.hu/ 2010.01.12. 22:31:49

@playcaller: ennyire pesszimista már tényleg nem vagyok. talán már csak fáradt.

predoc 2010.01.13. 00:32:15

Hát én meg inkább Lacza véleményével vagyok barátságban (bocs)....Pl:ki jut fel a "felső" házba? stb. .....

playcaller · http://gridiron.blog.hu/ 2010.01.13. 07:26:01

@predoc: ezt én is érdekes kérdésnek tartottam, de ahogy írtam twitteren (twitter.com/gridironblog) tegnap este, megváltozott a kiírás. az új kiírásban ez áll:

"Alsóházi csapatok alapszakaszi mérkőzéseket teljesítenek, amely mérkőzés sorozat legvégén az alábbi
pontérték számítás alapján kialakul az alsóház alapszakaszának végeredménye, az alsóházi csapatok
helyezése. Az így kialakult alsóházi sorrend alapján a legeredményesebb alsóházi csapat jut a bajnokság
rájátszásába, ahol továbbiakban a felsőházi csapatokkal folytatja mérkőzéseit."

Tightend 2010.01.13. 09:59:50

Szerény véleményem szerint soha nem lesz pénz a fociban. Üzleti modell? Nem is nagyon lehet, egyértelműen nincs semmilyen üzleti értéke egy amifoci csapat szponzorálásának, mint ahogyan más sportokban sincs sok (szinte minden kosár, hoki, stb. csapatot helyi nagy cégek szponzorálnak, a helyi kötődések miatt elsősorban). Inkább ismerősök, rokonok, stb. tudnak adni kisebb-nagyobb pénzeket, de nem azért, mert az nekik megéri üzletileg. Ehhez ráadásul a szövetségnek sincs sok köze, amatőr sport, amatőr sportolókkal és jobbára amatőr színvonallal. Csak a csapatok tudnak azért tenni, hogy pl. több nézőjük legyen, esetleg találjanak egy-két embert aki hajlandó adni nekik egy kis pénzt, de ez minden. Ez nem változhat középtávon sem, a tagdíjakra kell alapozni.

A foci színvonala a több jó edzőn, a toborzáson és a CSAPATOK erőfeszítésein múlik, hogy saját maguk köré építsenek szurkoló tábort és utánpótlást. A fejlődés nem lehet általános jelenség valamilyen csoda folytán, csak a helyi szintű igyekezettel lehet eredményeket elérni ilyen téren, ami ezért a klubok ügye. A szövetség csak üzemelteti a rendszert, pénz híján érdemben reklámozni nem nagyon lehet és talán nincs is igazán értelme. Ha jó lesz és érdekes, kimennek majd emberek, ha nem, akkor nem. Sok csapatnál látni komoly érdeklődést, más csapatoknál szánalmas nézőszámok vannak, nem is feltétlenül az alacsony színvonal miatt, inkább nem foglalkoznak a promócióval, vagy úgy érzik nincs igazán értelme. Talán igazuk is van, főleg Bp-en.

Összességében annyit mondanék, hogy ne a szövetségtől várjuk a csodát, mindenki a saját háza táján lépegessen egyre előrébb, akkor fejlődhet összességében a sport minden téren.

predoc 2010.01.13. 12:05:21

@Tightend: Azért ez nem egészen igaz, mert ha csak annyit el lehetne rendezni, hogy a meccsek legalább egy részét közvetítse valamelyik sport csatorna, máris lenne szponzor, mert hidd el, neki megéri 1-2 megjelenés is, ha országos csatornáról van szó. A szövetségnek ilyenekben lenne nagy szerepe, hogy bekerüljön a sport a köztudatba. De nem úgy, mint régen, hogy a szöv. fizetett a közvetítésekért......ez vicc.....oké, egy idő után rájöttek, és azóta nincs közvetítés. Na, ez jobb? Pedig nem igaz, hogy ne lenne rá érdeklődés, a Digi alig tudja ellátni műsorral a csatornáját, a Sport tv most indít új csatornát hazai sporttal a központba, stb...
Legalább többet hallhatnánk Udvardit, meg Faragót..... :-))))))

A többivel viszont teljesen egyet értek.

DPO 2010.01.13. 14:29:04

Arról kellenne szólnia a dolgoknak, hogy a szövetség csak annyit tesz, hogy ésszerű keretek között megszervezi a bajnokságot! Emellett pedig összefogásban közös célokat meghatározva próbálja támogatni a csapatokat, próbálja népszerűsíteni ezt a sportot.

Ebben a sportban lehetne pénz, de nem így! Na de jön még a Látleletnek a folytatása ... ;)

Playcaller! Írd le miben nem értesz egyet - ahogy említed az elején - és akkor elindulhat egy nyílvános párbeszéd. Aminek csak a hasznos oldalai jutnak eszembe.

playcaller · http://gridiron.blog.hu/ 2010.01.13. 22:36:39

@Lacza: semmi extra, csak én kicsit kevésbé heves vérmérsékletű vagyok. Az általad leírtak nagyjából rendben vannak, kivéve egy-két dolgot:

- tudtommal az érvényes játékszabálykönyv írja le a hosszabbítást
- az átjátszásról (kölcsönadás), külön szabályzatban rendelkeznek (ami még nincs), ha jól hallottam
- az osztályozókat az elnöki határozatok rendezik (fent van a honlapon)
- én a pontegyenlőség esetén meghatározott számolgatást értettem amikor először olvastam, de lehet, hogy neked volt igazad, nem tudom megnézni, nem mentettem le asszem az első kiírást (mekkora röhej már ez)

amúgy kb hasonló a véleményünk, csak most nem volt kedvem fennakadni már ezeken a dolgokon. Most állhatok neki elolvasni az új verziót. Olvastam a kiegészítésedet, ha nem értünk egyet, ígérem megírom.

ja, és gratulálok a látogatottsághoz!

playcaller · http://gridiron.blog.hu/ 2010.01.13. 22:46:25

@Tightend: az a véleményem, hogy nem csak a csapatok felelőssége a sportág fejlődése, sőt. A szövetség nem csak megrendez egy bajnokságot, vagy többet. A MAFSZ tereli egy irányba a sok csapatot, vagy legalábbis kéne.

Nem csodát várok, a csodát a csapatok csinálják, hanem világos szakmai programot, tervezhető bajnokságokkal (nem hónapokra tervezésről beszélek, hanem évekről), kiszámítható feltételekkel, mert csak ezek alapján tud egy csapat toborozni, fejlődési pályát mutatni a játékosainak, edzőket továbbképezni,szurkolókat lecsábítani.

Szerintem a szövetség igenis nagyon sokat tud tenni azért, hogy a sport fejlődjön, és valahol ez is a feladata. De még egyszer, nem a mennyei mannát várom tőlük, csak a tervezésben a segítséget.

A sportág fejlődése a MAFSZ és a csapatok közös munkája révén érhető el.
süti beállítások módosítása